12 257 41 12

Porada dietetyczna – aby schudnąć trzeba jeść.

Może Was zdziwić to, co napisałam, ale ja w to wierzę, od lat stosuję i wiem, że działa. Nasze ciało jest wielką fabryką różnorakich przemian i aby dobrze pracowało, potrzebuje paliwa. Im lepszej jakości paliwo, tym lepsza praca. Chroniczne stosowanie diet wypala naszą przemianę materii, ale mądra dieta potrafi ją rozniecić od nowa.

Niektórym schudnięcie wydaje się czymś niemożliwym, ale tak naprawdę nie jest to aż tak skomplikowane. Nie chodzi tylko o kalorie, gramy tłuszczu czy węglowodanów. Wiele osób twierdzi, że utrata wagi to prosta sprawa – jem mniej i załatwione, ale takie postępowanie to najkrótsza droga do efektu jo-jo, kolejnej frustracji i zniechęcenia. Chudnięcie to nie kwestia jedzenia mniejszej liczby tych samych złych kalorii, to kwestia spalania i metabolizmu.

Organizm będzie zainteresowany spalaniem dodatkowych kilogramów, tylko w sytuacji tzw. komfortu metabolicznego. Na czym to pokrótce polega? Kiedy się głodzimy, bo na przykład robimy zbyt długie przerwy między posiłkami lub nie jemy cały dzień, aby zaoszczędzić na kaloriach, próbujemy oszukać nasz organizm, a on jest bardzo sprytny i tak łatwo się oszukać nie pozwoli. Kiedy nie wie, ile i kiedy dostanie kolejną porcję paliwa, to to, co dostanie o dowolnej porze, odłoży jako zapas na czas kolejnego głodu. To jest Twój wewnętrzny instynkt przetrwania i z nim nie wygrasz. Dodatkowo oprócz tego, że odłoży te kalorie jako tłuszczyk, to zwolni Twój metabolizm w celu zaoszczędzenia kalorii na dłużej.

Wiedząc to wszystko, zrozumiesz dlaczego trzeba jeść, aby schudnąć. Na początku moje klientki słuchają mnie z niedowierzaniem, ale gdy zaczynają odnosić sukcesy, to są zachwycone, jakie to było proste. Oczywiście mówiąc o jedzeniu, mam na myśli zdrowe i jak najmniej przetworzone jedzenie, ale o tym już wiecie.

Skupmy się dzisiaj na tzw. przekąskach, czyli – jak mawiał pewien miś – „małe co nieco”. Przekąska powinna być uwzględniona w całodziennym rozkładzie posiłków jako II śniadanie oraz podwieczorek. II śniadanie zjadamy ok. 2,5-3 godzin po śniadaniu, ale ma ono stanowić ok.10% dziennych kalorii. Nie chodzi o cały duży posiłek, tylko o przypomnienie waszemu organizmowi, że może spokojnie spalać kalorie, ponieważ dostanie ich kolejną porcję. Dobrym pomysłem na drugie śniadanie jest owoc lub koktajl, ponieważ w pierwszej połowie dnia łatwiej strawimy i zamienimy cukier z owoców na energię niż popołudniu, a zyskamy jeszcze witaminy i antyoksydanty z owoców.

Jeżeli chodzi o porę na drugą przekąskę, czyli podwieczorek, to podobnie jak przy pierwszej zjadamy ją po 2,5-3 godzin od obiadu, chyba że nie jesteś głodna, to rezygnacja z tego posiłku jest dozwolona. Gdy zjesz większy obiad, nie dokładaj tych kalorii do kolacji, to nie jest dobry pomysł. Na podwieczorek wybierz lekką sałatkę warzywną lub zupę krem z warzyw. Może być też koktajl, ale lepiej warzywny niż owocowy, lub lekki posiłek białkowy (jogurt, serek ziarnisty z warzywami).

Dietetyk Alicja Kosiba

Krzysiek Plewa

0comments

26 paź, 2016

Bez kategorii